Δελτίο Τύπου: Εκδήλωση για τη σχολική στέγη και τα θέματα εκπαίδευσης – Η ακτινογραφία των σχολείων του Δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, τα προβλήματα και οι προτάσεις

Με επιτυχία ολοκληρώθηκε η εκδήλωση της δημοτικής παράταξης “Ορμή. Όραμα. Ομάδα” και του υποψηφίου Δημάρχου Πυλαίας – Χορτιάτη Πάρη Τσογκαρλίδη, για τη σχολική στέγη και τα θέματα εκπαίδευσης, στο Πέτρινο – Πολιτιστικό Κέντρο Πυλαίας.

Την εκδήλωση προλόγισε ο κ. Τσογκαρλίδης, επισημαίνοντας ότι “για εμάς στη νέα δημοτική παράταξη ‘Ορμή. Όραμα. Ομάδα’, η σχολική στέγη και τα θέματα εκπαίδευσης είναι απόλυτη προτεραιότητα. Αποτελούν κορυφαίο θέμα στην ατζέντα μας για την επόμενη μέρα του δήμου Πυλαίας – Χορτιάτη, αποτελούν όμως ταυτόχρονα και αντικείμενο της πρώτης μεγάλης προεκλογικής, θεματικής εκδήλωσής μας, καθώς όπως πολλές φορές έχω δηλώσει, πιστεύω ως υποψήφιος δήμαρχος και πιστεύουμε ως συνδυασμός ότι η προεκλογική εκστρατεία πρέπει να είναι εποικοδομητική για τους συνδημότες μας και για τον δήμο μας. Στο πλαίσιο της επικοινωνίας των θέσεών μας, αλλά και της διαρκούς διαβούλευσης με τους δημότες, αποφασίσαμε να διοργανώσουμε αυτή την ανοιχτή συζήτηση, προκειμένου αφενός να ενημερώσουμε για τις θέσεις, τις απόψεις, τις προτάσεις και τους στόχους μας για το σύγχρονο σχολείο και τα προβλήματα της Παιδείας στην περιοχή μας, αφετέρου για να ακούσουμε τις θέσεις των συμπολιτών μας, τις ιδέες και τις αγωνίες τους, ώστε και στον συγκεκριμένο τομέα της εκπαίδευσης να συνδιαμορφώσουμε το τελικό μας πρόγραμμα, να ιεραρχήσουμε τις προτεραιότητες και με ρεαλισμό να πούμε τελικά στους πολίτες τι πρόκειται να κάνουμε εμείς ως παράταξη στην επόμενη πενταετία για τους μαθητές, για τις υποδομές, για τους εκπαιδευτικούς και για τους γονείς. Τα προβλήματα των σχολείων στον δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη είναι πολλά. Αυτό συνιστά κοινό μυστικό. Δεν μπορούμε όμως πλέον να τα κρύβουμε κάτω από το χαλί. Οφείλει η νέα διοίκηση του δήμου να έχει έτοιμο ένα σχέδιο επίλυσης των προβλημάτων, ένα συγκεκριμένο σχέδιο για τη σχολική στέγη, το οποίο θα θέσει σε εφαρμογή από την πρώτη μέρα. Θα αναφέρω μόνο το παράδειγμα του Ειδικού Σχολείου, για το οποίο ως ανεξάρτητος δημοτικός σύμβουλος πάλεψα για να δοθεί λύση και θα συνεχίσω να παλεύω μέχρι αυτή η λύση να γίνει η νέα πραγματικότητα για εκατοντάδες παιδιά και γονείς, εδώ, στον δήμο μας. Διότι θεωρώ απάνθρωπο τα παιδιά με ειδικές ανάγκες και ειδικές ικανότητες να φιλοξενούνται σε απολύτως ακατάλληλα κτίρια ή να βρίσκονται προσωρινές ανεπαρκείς λύσεις ή να πετάει η διοίκηση του δήμου το μπαλάκι στην εξέδρα. Έχω καταθέσει τις προτάσεις μου και θεωρώ πολύ κρίσιμο για τον δήμο να τελειώσει μια και καλή με αυτό το ζήτημα. Επίσης, έχουμε ολοκληρώσει τον σχεδιασμό για την Πυλαία σε σχέση με την Παιδεία και θα τον παρουσιάσουμε ως το επόμενο μεγάλο στοίχημα του δήμου μας. Πρόκειται για ένα όραμα, απολύτως εφικτό και ρεαλιστικό, που θα δώσει λύσεις σε μείζονα προβλήματα και κυρίως θα καταστήσει την Πυλαία ένα από τα σπουδαιότερα εκπαιδευτικά κέντρα στη Θεσσαλονίκη και ευρύτερα”.

Στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν τέσσερις βασικές εισηγήσεις, από υποψήφιους Δημοτικούς Συμβούλους της παράταξης “Ορμή. Όραμα. Ομάδα”, με σχετικό γνωστικό αντικείμενο:

1.Δρ. Ιφιγένεια Κωφού, Καθηγήτρια αγγλικής γλώσσας – “Η σχολική στέγη στον Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη: Προβλήματα και Προκλήσεις”.

2.Σωτήρης Τοκαλατσίδης, Καθηγητής πληροφορικής – “Υλικοτεχνικές υποδομές σχολικών μονάδων”.

3.Ελένη Ζάχου, Δικηγόρος, υπ. Διδάκτωρ Νομικής και διαπιστευμένη Διαμεσολαβήτρια – “Σχολική διαμεσολάβηση και επίλυση των συγκρούσεων εντός της σχολικής κοινότητας”.

4.Βασίλειος Λεκίδης, Δρ. Πολιτικός Μηχανικός και διευθυντής ερευνών ΙΤΣΑΚ-ΟΑΣΠ – “Αναγκαιότητα, χρησιμότητα, αποτελεσματικότητα του προσεισμικού ελέγχου”.

Οι προτάσεις του υπ. Δημάρχου Πάρη Τσογκαρλίδης και της παράταξης “Ορμή.Όραμα.Ομάδα” για την επόμενη πενταετία περιλαμβάνουν τα παρακάτω:

-Τριπλασιασμός του προϋπολογισμού που εντάσσεται στο ετήσιο Τεχνικό Πρόγραμμα του Δήμου και αφορά την συντήρηση των σχολικών μας μονάδων

-Οριοθέτηση, μελέτη και δημιουργία ειδικού σχολείου και ΕΠΑΛ στην Πυλαία.

-Εξοχή: Ολοκλήρωση νέου Δημοτικού Σχολείου (Έκπτωτος ανάδοχος – επαναπροκήρυξη διαγωνισμού).

-Ασβεστοχώρι: Επαρκής ποιότητα σχολείων-Επέκταση του Νηπιαγωγείου (δεν επαρκεί για τους νέους κατοίκους).

-Φίλυρο: Ολοκλήρωση του 2ου Δημοτικού Σχολείου με άμεση προτεραιότητα

-Το πέτρινο 3ο Γυμνάσιο Χορτιάτη να γίνει μουσείο Ολοκαυτώματος με πιθανή συστέγαση με το Λύκειο.

-Προγραμματισμός μελέτης και χρηματοδότησης σχολικών μονάδων που σήμερα μισθώνονται.

-Διασφάλιση πόρων για μη περαιτέρω αποχαρακτηρισμό χώρων που προβλέπονται μέσω πολεοδομικού σχεδιασμού για σχολεία.

-Πρόγραμμα προσεισμικού ελέγχου των σχολικών μας μονάδων.

-Ενεργός ρόλος του δήμου στην ανάπτυξη συνεργασιών και υποστήριξη προγραμμάτων.

-Ενημέρωση σχολείων για πρόγραμμα ενίσχυσης της υλικοτεχνικής υποδομής.

-Δημιουργία δικτύων σχολείων με κοινά ενδιαφέροντα δράσεων.

-Δημιουργία δικτύων συνεργασίας με πανεπιστήμια, οργανώσεις, φορείς και ευρωπαϊκούς οργανισμούς.

-Δημιουργία σχολών γονέων με πρωτοβουλία του δήμου και των σχολείων και στόχο τη βελτίωση των σχέσεων σχολείου-οικογένειας.

Στους διαθέσιμους χώρους για σχολεία αναφέρθηκαν οι εξής:

-Χώρος Σχολικού Συγκροτήματος Πυλαίας 27.793 τ.μ.

-Σχολείο ΦΕΚ 90Δ/1970 Ιδιοκτησία Δήμου Πυλαίας – προβλέπεται από μελέτη προέκταση της Ψελλού -απαιτείται τροποποίηση όρων δόμησης.

-Χώρος Γυμνασίου Λυκείου ΟΤ104, 13.019 τ.μ.

-Λύκειο ΦΕΚ 90Δ/1970 +ΦΕΚ 310Δ/1989. Το οικόπεδο έχει απαλλοτριωθεί από τον ΟΣΚ και έχει μεταγραφεί στη μερίδα του Δήμου-υπόλοιπο συντελεστή δόμησης ΣΔ=0,6 ΣΔ= 4.000τ.μ.

-Οδός Ψελλού 19.635 τμ.

-Επαγγελματικό Λύκειο ΦΕΚ90/τΔ/28-4-1970.

-Το οικόπεδο έχει απαλλοτριωθεί από τον ΟΣΚ και έχει μεταγραφεί στη μερίδα του Δήμου -Εκκρεμεί τροποποίηση όρων δόμησης.

“Το όραμά μας και η προοπτική της σχολικής στέγης για εμάς συνοψίζεται στην εκπόνηση ενός συνολικού ενιαίου προγράμματος σχολικής στέγης, την αξιοποίηση των εκτάσεων του Δήμου, την αναβάθμιση των υποδομών με βιοκλιματικό προσανατολισμό, την ψηφιακή αναβάθμιση και το γρήγορο Ίντερνετ, ώστε να εφαρμοστούν τα νέα προγράμματα σπουδών, η συνεργατική μάθηση και η βιώσιμη ανάπτυξη, την ίδρυση Ειδικού Σχολείου, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του Πληροφοριακού Συστήματος Δομών Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, την ίδρυση Επαγγελματικού Λυκείου και την ενίσχυση της δια βίου μάθησης”, τόνισε η κ. Κωφού.

Ο κ. Τοκαλατσίδης, αναφερόμενος στις υλικοτεχνικές υποδομές των σχολικών μονάδων επισήμανε ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει ως προτεραιότητες τους εξοπλισμούς σχολικών αιθουσών για την υποστήριξη της διδασκαλίας και των νέων μορφών μάθησης, καθώς και τις σχολικές βιβλιοθήκες. “Ο εργαστηριακός εξοπλισμός απαιτείται να καλύψει νέες αναδυόμενες εκπαιδευτικές ανάγκες λόγω του επαναπροσανατολισμού της εκπαίδευσης, της κατάρτισης και της διά βίου μάθησης, με επαναπροσδιορισμό ειδικοτήτων για νέα επαγγέλματα, προγραμμάτων σπουδών και της πολιτικής για την ανάπτυξη δεξιοτήτων, στο πλαίσιο της ανταπόκρισης της εκπαίδευσης στις μεταβαλλόμενες ανάγκες της αγοράς εργασίας και του ενεργού πολίτη”, επισήμανε.

“Η Σχολική Διαμεσολάβηση, αποτελεί θεσμό ευρωπαϊκής κοπής και επί της ουσίας είναι μια διαδικασία ειρηνικής επίλυσης μιας σύγκρουσης στο πλαίσιο της σχολική ζωής, μεταξύ δύο ή περισσότερων διαφωνούντων μαθητών, με τη βοήθεια επιμορφωμένων εκπαιδευτικών και μαθητών μέσα από μία δομημένη διαδικασία με σαφή όρια, ενεργητική συμμετοχή και άμεση επικοινωνία των μερών και με σκοπό μία εποικοδομητική επίλυση της διαφωνίας. Διαμεσολαβητές είναι τα ίδια τα παιδιά και όχι οι καθηγητές. Είναι πάντα δύο, έχουμε δηλαδή πάντοτε συνδιαμεσολάβηση”, τόνισε στην εισήγησή της η κ. Ζάχου.

Ο κ. Λεκίδης αναφέρθηκε στην παρουσίασή του στις αρχές του προσεισμικού ελέγχου των κτιρίων, με σημαντικότερα τα σχολικά κτίρια, στη χρησιμότητα του ελέγχου, αλλά και στην αποτελεσματικότητά του.

“Τα σχολεία είναι παλιά και κατασκευάστηκαν με παλιούς κανονισμούς, με λίγες ή και καθόλου αντισεισμικές διατάξεις. Η επιβάρυνση από τον σεισμό είναι σήμερα σημαντική. Επομένως η αναγκαιότητα της διενέργειας προσεισμικού ελέγχου σε όλα τα σχολικά κτίρια είναι αυτονόητη. Ουσιαστικά είναι δεδομένο ότι προσεισμικός έλεγχος πρέπει να γίνεται σε όλα τα σχολικά κτίρια δημόσια και ιδιωτικά, που στον δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη είναι περισσότερα από 150 και στεγάζουν περισσότερες από 75 σχολικές μονάδες.”, υπογράμμισε ο κ. Λεκίδης.

Δίνοντας μάλιστα μια εικόνα των σχολικών κτιρίων, έπειτα από τη μελέτη που έχει γίνει εξήγησε ότι το 32% κατασκευάστηκαν χωρίς αντισεισμικό κανονισμό, το 46% με τον αντισεισμικό κανονισμό του 1959, το 13% με τα πρόσθετα άρθρα του κανονισμού του 1985 και μόλις το 9% με τον νέο αντισεισμικό κανονισμό.

“Η αποτελεσματικότητα του προσεισμικού ελέγχου είναι ανεκτίμητη. Η σχολική στέγη είναι η πρώτη γραμμή ζωής κατά τη διάρκεια ενός σεισμού. Εάν εξασφαλίσουμε τη δομική επάρκεια, τότε μπορούν να γίνουν άμεσα μαθήματα μετά τον σεισμό, χωρίς να χαθούν ώρες μάθησης. Η επάνοδος στην ομαλή λειτουργία είναι γρήγορη. Μηδενίζουμε το κόστος για επισκευές και πάνω από όλα φροντίζουμε και προστατεύουμε τα παιδιά μας. ”, εξήγησε ο κ. Λεκίδης.

Την εκδήλωση τίμησε με την παρουσία του ο επί 20 χρόνια Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας Γιώργος Καρατάσιος, ένας άνθρωπος που συνέδεσε το όνομά του με την Παιδεία στον τόπο μας, ο οποίος χαιρέτισε την πρωτοβουλία του Πάρη Τσογκαρλίδη και της δημοτικής παράταξης και απηύθυνε σύντομη παρέμβαση στην εκδήλωση.

Όλα τα παραπάνω συνηγορούν στο ενιαίο, ολοκληρωμένο σχέδιο για τη σχολική στέγη και την εκπαίδευση της Δημοτικής Παράταξης “Ορμή. Όραμα. Ομάδα”, που εξασφαλίζει όχι μόνο την ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών και την ποιότητα των σχολικών δομών, αλλά δίνει ώθηση στην ανάπτυξη υγειών σχέσεων και συνεργασιών και δημιουργεί το όραμα για το σύγχρονο σχολείο του 20ου αιώνα που θέλουμε για τα παιδιά μας.