Άρθρο του Πάρη Τσογκαρλίδη, υποψηφίου δημάρχου Πυλαίας Χορτιάτη – «Στόχος μας η συστέγαση των ειδικών σχολείων σε ένα Πρότυπο Ειδικό Σχολείο στην Πυλαία»
Η ειδική αγωγή και εκπαίδευση πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για κάθε δημοτική αρχή, που σέβεται τον εαυτό της, τους πολίτες και την πρόοδο του Δήμου ποικιλοτρόπως. Και σε ανθρωπιστικό επίπεδο, και σε επίπεδο πολιτισμού, κοινωνικής κουλτούρας και νοοτροπίας, και σε επίπεδο Παιδείας και εξέλιξης.
Στον Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη έχουμε μια σειρά από τα λεγόμενα ειδικά σχολεία. Δομές, οι οποίες αφορούν σε εκατοντάδες μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, οι οποίοι έχουν δικαίωμα, έχουν απαίτηση, σε ένα πολιτισμένο σχολικό περιβάλλον, σε ένα περιβάλλον που σέβεται την πολύτιμη δουλειά η οποία γίνεται για τα παιδιά εκείνα, τα οποία θέλουμε να έχουν ίσες ευκαιρίες, ίσα δικαιώματα, ισότιμη αντιμετώπιση με όλα τα υπόλοιπα παιδιά.
Οι σχολικές αυτές μονάδες δεν είναι ευαγή ή φιλανθρωπικά ιδρύματα, δεν αποτελούν προαίρεση, αλλά ανάγκη, δεν είναι κλειστές δομές, φοβικές ή χώροι που λειτουργούν σε συνθήκες ασύλου. Είναι σχολεία, όπως όλα τα υπόλοιπα, απλώς αποτελούν εκπαιδευτικές μονάδες, που διαθέτουν και κάποιες ειδικές λειτουργίες, προκειμένου η εκπαιδευτική διαδικασία να γίνεται με τέτοιο τρόπο, που να εξυπηρετεί παιδιά με διάφορες ανάγκες. Γι’ αυτό και η στελέχωση είναι διαφορετική, πιο πλούσια σε ειδικότητες, σε σχέση με το κλασικό σχολείο, γι’ αυτό και ο προβλεπόμενος εξοπλισμός οφείλει να είναι διαφορετικός, όμως ο στόχος είναι κοινός: τα παιδιά που φοιτούν σε αυτά τα ειδικά σχολεία να αποκτήσουν όλες τις γνώσεις που αποκτούν και τα υπόλοιπα παιδιά, να έχουν τις ίδιες ευκαιρίες στη ζωή με τα υπόλοιπα παιδιά, να γίνουν μέρος του κοινωνικού συνόλου, δίχως “αλλά”, και μέσα από την ενίσχυση της αυτονομίας τους να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση και να αξιώσουν σεβασμό στα μετέπειτα βήματά τους στη ζωή.
Με τον “Καλλικράτη”, ο Δήμος Πυλαίας – Χορτιάτη βρέθηκε να φιλοξενεί σημαντικές τέτοιες σχολικές μονάδες. Στην Πυλαία το 2ο ΕΕΕΕΚ, το 6ο Ειδικής Αγωγής Δημοτικό και το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο για παιδιά με αυτισμό, το Ειδικό Νηπιαγωγείο για παιδιά με αυτισμό και το Ειδικό Δημοτικό Σχολείο για παιδιά με αυτισμό και για βαρήκοα παιδιά. Επίσης το δημόσιο Ειδικό Γυμνάσιο Θεσσαλονίκης, επί της Λεωφόρου Γεωργικής Σχολής, το Ειδικό Γυμνάσιο Κωφών και Βαρήκοων με Ειδικές Λυκειακές Τάξεις στο Πανόραμα και το 1ο ΕΕΕΕΚ, καθώς και το 1ο Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο/Λύκειο (ΕΝΕΕΓΥΛ στην Πυλαία επί της Γεωργικής Σχολής).
Δεν θέλω να επαναλάβω τα προβλήματα στις περισσότερες από αυτές τις σχολικές μονάδες. Θέλω μόνο να πω ότι είναι ευλογία για τον Δήμο μας ότι έχει τόσες σημαντικές υποδομές για τα παιδιά με αναπηρίες και οφείλει να διασφαλίσει και τη λειτουργία τους και τη βελτίωση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά κυρίως την καταλληλότητα των χώρων στέγασης των ειδικών σχολείων.
Δυστυχώς, εν όψει και της νέας σχολικής χρονιάς, τα προβλήματα παραμένουν άλυτα. Η διοίκηση του Δήμου με ευκολία μπορεί να πετάει το μπαλάκι στην κήρυξη διαγωνισμών για τη φιλοξενία των μαθητών σε κατάλληλα κτίρια ως άγονων ή στο Υπουργείο Παιδείας. Δεν θέλω να προχωρήσω σε οποιαδήποτε μομφή. Θέλω όμως να επισημάνω ότι το πρόβλημα χρονίζει και φαίνεται δυσεπίλυτο. Μπορούμε όμως, εφόσον ενσκήψουμε σε αυτό, να βρούμε σοβαρή λύση, να την υιοθετήσουμε, να τη δρομολογήσουμε, να την κάνουμε πράξη, αντί να περιμένουμε να βρουν άλλοι λύσεις για εμάς ή ακόμα χειρότερα να… ξεφορτωθούμε τις συγκεκριμένες δομές. Διότι είναι δομές για τις οποίες πρέπει να είμαστε υπερήφανοι κι όχι να τις αντιμετωπίζουμε ως πρόβλημα ή πάρεργο στο πλαίσιο των υπηρεσιών που παρέχει ο Δήμος στους πολίτες.
Επειδή επιμένω να είμαι εποικοδομητικός, ως υποψήφιος δήμαρχος και η “Ορμή. Όραμα. Ομάδα”, ως δημοτική παράταξη, καταθέτουμε συγκεκριμένη πρόταση, ρεαλιστική και υλοποιήσιμη. Πρόταση, που θα συνιστά συνολική και ολοκληρωμένη απάντηση στα ζητήματα της ειδικής εκπαίδευσης στον Δήμο Πυλαίας – Χορτιάτη.
Στόχος μας είναι η συστέγαση των ειδικών σχολείων σε ένα Πρότυπο Ειδικό Σχολείο στην Πυλαία. Σε συγκεκριμένη έκταση 11 στρεμμάτων, στο πλαίσιο ενός Ενιαίου Σχολικού Campus, το οποίο μάλιστα μπορεί να αποκτήσει υπερτοπική χρήση, όπως το Μουσικό Σχολείο. Υπάρχει χώρος και σε συνεργασία με την Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κεντρικής Μακεδονίας και με την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας μπορεί να μελετηθεί και να αναζητηθούν πόροι για την μελλοντική κατασκευή μιας τέτοιας υπερτοπικής υποδομής εκπαίδευσης, η οποία θα πληροί όλες τις σύγχρονες προδιαγραφές για τα ειδικά σχολεία και θα δημιουργήσει έναν πόλο υπερηφάνειας για τον Δήμο μας.
Χρειάζεται όμως να πάμε και ένα βήμα παρακάτω. Η πολιτική μας για την ειδική αγωγή δεν μπορεί να μείνει μόνο στη σχολική μονάδα. Αναγνωρίζουμε την αναγκαιότητα ένταξης στο κοινωνικό σύνολο και μετά τα υποχρεωτικά χρόνια εκπαίδευσης καθώς και τη συνεχή στήριξη των οικογενειών παιδιών με αναπηρίες.
Η αναγνώριση αυτή δεν είναι στα λόγια. Είναι στην πράξη. Πρόθεσή μου είναι να αρχίσει η αναζήτηση χώρου, η μελέτη και η χρηματοδότηση μιας δομής με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά, που θα μπορέσει να κάνει πράξη αυτή την ένταξη στο κοινωνικό σύνολο και τη στήριξη των οικογενειών.
Προτάσεις για τη συγκεκριμένη δομή και παραδείγματα υπάρχουν. Δεν ανακαλύπτουμε την Αμερική. Εξετάζουμε το ζήτημα και βρίσκουμε λύσεις. Υπάρχει για παράδειγμα η Εστία Ειδικής Επαγγελματικής Αγωγής. Υπάρχει η δυνατότητα συστέγασης με τη μορφή booths (κέντρων ενημέρωσης) όλων των συλλόγων, σωματείων, ομάδων και φορέων, που λειτουργούν και ενεργούν για την προστασία και αποκατάσταση ατόμων με αναπηρίες. Υπάρχει η προοπτική ενός Κέντρου Μέριμνας και Εκπαίδευσης της Οικογένειες, αλλά και η δυνατότητα δημιουργίας ενός Κέντρου Ένταξης σε εργασιακό περιβάλλον.
Όλα αυτά όμως για να γίνουν απαιτούν την αδιάκοπη ενασχόληση της εκάστοτε δημοτικής αρχής με το ειδικό σχολείο, την ειδική αγωγή και εκπαίδευση, την παροχή ίσων δικαιωμάτων και ευκαιριών, σε εκείνους τους συμπολίτες μας που την έχουν ανάγκη, ως προϋπόθεση για τη χρηστή διοίκηση ενός Δήμου και κυρίως ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την ειδική εκπαίδευση, με βούληση και επιμονή στην υλοποίησή του.
Δεν είναι προσφορά, είναι χρέος, είναι οφειλόμενη πολιτική προς τους δημότες και έναν σύγχρονο Δήμο, που αναπτύσσεται διαρκώς και θέλει να λέγεται ευρωπαϊκός και φιλικός προς κάθε κάτοικο και κάθε επισκέπτη.
Δημοσιεύτηκε στο ειδησιογραφικό portal Voria